Ännu mer tyg... eller ja, Madde åkte på kurs.

Vad händer om man ger mig lov en vecka, låter mig gå i secondhandbutiker och sen skickar mig på kurs i kjortelsömnad? Jo, då händer det ännu mer tyg i min samling... och två nya klänningar. En grå ärmlös överklänning gjord av ett tjockt, tungt ylletyg som egentligen skulle bli vikingakaftan men ja... det bidde ingen kaftan, det bidde en tidig trettonhundratalare istället ;) Och sen kursprojektet, en klänning från Maciejowski-bibeln i ett orangetomatrosafärgat (det FINNS!) ylle med ärmar som bara sitter fast till hälften, så att man kan ha dem hängande löst eller knyta dem på ryggen istället. Svalt och skönt framåt sommaren skulle jag tro.

Dessutom hittade jag en bit rutigt ylletyg (2.2*1.55m) på secondhand som högst eventuellt ska bli en cotehardie med knappar eller något sånthär. Hupass HK en rutig sån är har jag faktiskt ingen aning om... tyvärr.



Och så var det då det där tomatrosaorangea tyget med. Ett ganska tunnt helylletyg från medeltidsmode som var riktigt mysigt faktiskt. Lite sticksigt men inte farligt, och mindre än deras NU-sortiment som jag tycker sticks för mycket för att jag ska älska det helt, även om jag gillar det skarpt.



(Och nej, kilarna är inte så snea som det ser ut...)

Jag blev förresten väldigt broderisugen av kursen, och har seriösa planer på en helbroderad påse/pung/whatsoever efter förlaga i "A stich out of time". Turligt nog hittade jag en hel påse broderigarner i ylle för 25 kr av ren slump i en secondhanbutik, så det verkar inte HELT omöjligt att jag faktiskt kommer igång nu när det inte blev nån kaftan att brodera på :)

Ska försöka få klart den orangea klänningen snart, och ta en ordentlig bild på den grå, som faktiskt är klar. Det är bara så hemskt tråkigt att fotografera kläder ute såhär års... Grå klänning gör sig inte riktigt med grå slaskiga snödrivor och taniga halvdöda träd... Ge mig VÅR! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0