Fritt tvångsbroderi... eller obligatoriskt fritt broderi?

JAg har alltid varit lite halvavigt inställd till detdär med att brodera sen lågstadiet då jag broderade korsstygn och lite i mellanstadiet, då vi skulle brodera nånting och nästan all tiden gick åt till att lära sig stygn. Jag minns faktiskt inte ens vad jag tillslut broderade... Men så fick sig broderandet ett litet uppsving i och med tvångsbroderi i skolan och kursen i medeltida kjortelsömnad.

I skolan skulle vi göra ett sk fritt broderi med enda kravet att det skulle likna en bild man valt. Man fick alltså använda vilka stygn man ville för att åstadkomma det resultat man ville ha. Mitt betygshungrande nitiska lilla perfektionistkräk bestämde sig därför för att nu jäklar ska här göras nåt ordentligt... Och resultatet blev klart bättre än förväntat, med tanke på hur längesen det var jag broderade annat än OFF-runor på påsar till lajvutrustningen.



Vissa saker kunde verkligen ha blivit snyggare, men över lag är jag nöjd. Har konstaterat att jag tycker bättre om att brodera med lite tjockare broderigarn i ylle på linne eller ulltyger än tunt rayon/acrylgarn på lakansväv, eftersom det tar sån nedrans tid att fylla ut motivet och tyget är så sladdrigt. Men skolan är inte riktigt lika förtjust i såna material som jag... Synd.



Närmre bild på broderiet, ursäkta den värdelösa kvaliteén på bilden. Min mobilkamera ville inte sammarbeta i ljuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0