Macieowskij-hättan in progress

Jag har ALDRIG lyckats sy en huvudbonad som faktiskt har passat mig ordentligt! Till och med struthättor verkar ligga över min förmåga av nån anledning...  För slöjor och haklin tycker inte jag räknas som "sydda", de ska ju bara fållas och brukar passa mig alldeles utmärkt. Däremot har jag lyckats konstruera både struthättor och mössor till kompisar som har passat, vilket jag tycker är mycket konstigt. Efter en fruktansvärt misslyckad vadderad kveiv och en deformerad kilmössa i höstas har jag skytt allt vad huvudbonader till mig själv heter... Men skam den som ger sig!

Jag ville helt enkelt ha en ny huvudbonad till min blå klänning, och kollade igenom Maciejowskibibeln på jakt efter nåt nytt som kunde tänkas passa min blå klänning och hittade, som synes längst ner på den sidan, en hätta som verkade trevlig. Och med hjälp av en gammal diskussion på Historiska världars forum om heliga Birgittas hätta lyckades jag klura ut en ungefärlig konstruktion.



Som synes är den inte helt klar, bandet som ska gå runt huvudet ska provas ut och sys klart (japp, det är bara ett som är fäst i hättan med båda ändarna, inte två som knyts runt huvudet), och sprundet i nacken ska fållas.
Antagligen kommer jag få justera passformen något också, men hittils har det gått förvånansvärt bra =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0